BeterLevenPraktijk
Time for other ways

 

 

 

 

 

 

 

 

BeterLevenPraktijk
Rust in je hoofd

Sociale angsten en fobieënSociale angsten en fobieën. Wat is dat?

Sociale angsten komen het meest voor als we het hebben over angsten en fobieën. Bij dit soort angsten hebben te maken met hoe andere mensen over jou ndenken en van jou vinden. Als je alleen bent heb je er geen last van, maar het wordt pas actief als er ook andere mensen bij betrokken zijn.


Herkenbaarheid

  • Je vraagt je af wat anderen van je vinden en hoe je overkomt.
  • Je let op hoe anderen naar je kijken.
  • Je kijkt kritisch naar jezelf
  • Het idee dat alle ogen straks op je gericht zijn, zorgt al voor spanning
  • Je gaat voorstelrondjes, vergaderingen, presentaties, verjaardagen, en andere sociale verplichtingen het liefste uit de weg.

Kom je in een voor jou beangstigende sociale situatie, dan krijg je te maken met met allerlei lichamelijk symptomen en klachten. De meest voorkomende reactie daar op is dat je controle over deze klachten probeert te krijgen. Het werkt niet. En zorgt er juist voor dat ze nog heviger worden.

Ook het denken aan de door jou gevreesde situatie roept al spanning op.

Symptomen en klachten bij sociale angst:

  • Blozen/ trillen/ zweten/ stotteren
  • Trillende stem/ hoge adem/ hyperventilatie
  • Tintelingen/ duizelingen/ droge mond
  • Verhoogde hartslag
  • Angst om flauw te vallen
  • Niet helder kunnen denken/ willen vluchten

Oorzaak sociale angsten

De oorzaak kennen van je angst biedt niet de oplossing, maar is wel handig om te weten.

  • Je opvoeding: ‘Doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Of: ‘Bescheidenheid siert de mens’. Of: ‘Schaam je, wat zal iedereen wel niet van je denken’. Wanneer je vaker tijdens je opvoeding een van deze uitspraken hebt gehoord, maakt dat je extra gevoelig voor een sociale angst.
  • Kijken je ouders erg op tegen autoriteit dan heb je daar waarschijnlijk iets van meegekregen en ook dat maakt je gevoeliger voor sociale angst.
  • Overkwam je één keer een vervelende ervaring, omdat je schrok, rood werd, het zweet je uitbrak, je stem blokkeerde, je hart overuren ging maken of omdat je ineens niet meer wist wat je wilde zeggen? Dat kan zo’n impact hebben dat je daarna spontaan, zonder dat je daar zelf iets aan doen kunt, een paniekreactie met vergelijkbare lichamelijke symptomen krijgt.
  • Aandacht zorgt voor groei. Is je een keer een reactie overkomen zoals trillen, overmatig zweten of blozen, dan is er niets aan de hand. Pas wanneer je daar veel aandacht aan geeft wordt je sociale angst groter en kan deze zelfs extreme vormen aannemen.
  • Er op letten wat anderen van je vinden maakt je onzeker. Wanneer je daar veel belang aan hecht, dan wordt dat jouw probleem en geen gering probleem. Je zult nooit weten wat een ander van je vindt. Zegt iemand ‘Ik vind je slim’ en je vindt jezelf ook slim, dan geloof je dat. Zegt iemand hetzelfde en vind je jezelf helemaal niet zo intelligent, dan denk je dat je in de maling wordt genomen.

Wat kan MatriXcoaching doen bij sociale angsten?

Er valt op eenvoudige manier iets aan te doen door de MatriXcoach volgens de MatriXmethode waarmee belemmeringen, trauma's of blokkades weggehaald of geneutraliseerd kunnen worden. Doordat de problematiek niet besproken hoeft te worden en er door de MatriXcoach direct naar de kern van het probleem wordt gegaan, ervaart de coachee al snel resultaat en bespaart dit ook heel veel tijd. Dit zorgt ervoor dat er maar één tot enkele sessies nodig zijn om een optimaal resultaat te behalen!

MATRIXCOACHING

Lees meer informatie
over MatriXcoaching

aanmelden